تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان
به وبلاگ خودتون خوش اومدید ...



هفته پیش، جاتون خالی، رفته بودیم شهر بغلی!، یخورده خرید داشتیم که باید انجام میدادیم.

خلاصه از بین ماشینای توی پارکینگ که رد شدیم رسیدیم جلوی در ورودی فرشگاه، یه خانم محجّبه‌ی چادری هم از اونطرف رسید که یه دختر بچه 5 - 4 ساله هم همراهشون بود.

لحظاتی به سلام و تعارفات تکراری _برای اینکه کی اول وارد شه!!_ گذشت،

ما از اینطرف رفتیم! و اونا از اونطرف!، تقریبا یه ربع بین قفسه ها گشت زدیم و اتفاقی وسط فروشگاه دوباره به هم رسیدیم،


دختر اون خانم جلو قفسه شکلات ها واستاد ولی اون خانمه متوجّه نشد،

چند متر جلوتر که فهمید بچه هِ پشت سرش نیست؛ با عصبانیّت و خشم زیادی شروع کرد به سرزنش اون دختر کوچولو.

دستشو محکم می کشید اینوَر اونوَر، به حرفای بچّه توجّهی نمی کرد و با الفاظ بسیار زشت و تحقیر آمیزی با بچه هِ صحبت می کرد!.


جدّا جاخورده بودم. اون خانم بسیار باوقار و باکمالات و زیبا، الآن داشت مثل اوباش بی سر و پا رفتار میکرد. اونم بایک بچّه خردسال!.

وقتی برگشتیم خونه بخاطر این قضیه حالم بد بود. چون حقیقتاً من احترام ویژه‌ای برای خانمای چادری قائلم. دوستشون دارم خیلی بیشتر از بد حجابا و مانتویی ها... . امّا رفتار این خانم برخلاف تصوّر من بود.


میتونم بگم حجاب ظاهری ایشون کامل بود، امّا حجاب درونی شون کامل نبود. یعنی همونطور که به خودشون اجازه نمیدن با هر ظاهر و لباسی بیرون برن، نباید هم به خودشون اجازه بدن که با هر حرف و رفتاری وارد جامعه بشن، نتنها در جامعه، بلکه در خانواده هم باید گفتار و کردار و رفتارشون نیکو و شایسته‌ی یک بانوی مسلمان ایرانی باشه.


خلاصه: بد اخلاقی با ظاهر موجّهِ اسلامی، سازگاری ندارد. رسالت من و شما، و بویژه جامعه روحانیّت این است که این پارادوکس رفتاری رو از بین ببریم.


پارادوکس یعنی: متناقض نما؛ یعنی داشتن دو ویژگی که وجود هریک وجود دیگری را نقض می کند. (مثلا: بیا که یاد تو آرامشی است؛ طوفانی)

مطلوب است که بانوان مسلمان این مرز و بوم حجاب ظاهری و حجاب باطنی رو رعایت کنند، تا مثالی بر تیتر این مطلب نباشند و بی حجابی اخلاقی و رفتاری خودشونو زیر حجاب ظاهری شون مخفی نکنن بلکه با رعایت هر دوحجاب، خود را در برابر هر آسیبی بیمه کنند.


نکته: رعایت این موارد به هیچ عنوان محدودیتی برای زنان ایجاد نمی کند، چراکه اجرای قوانین اسلامی چه در پوشش و چه در سبک زندگی، شرایطی را ایجاد می کنند که رشد و تعالی زن و حضور او در اجتماع با اطمینان کاملی صورت گیرد.



دیدگاه‌ها (۲)

  • مه گل سهروردی
    جمعه ۱ تیر ۹۷ , ۱۱:۵۸
    ممنون از وب خوبتون

    راستش من فکر میکنم که نمیشه از روی ظاهر آدما قضاوت کرد 

    خدا رفتگان شما رو هم رحمت کنه یکی از بستگانم بیمار بود و توی مترو و در راه بیمارستان بود و طبق گفته خودش وحشتناک تشنه بود تعریف میکرد مردم رد میشدن با دلسوزی نگاه میکردند و رد میشدند و رد میشدند و رد میشدند که دو تا دختر بد حجاب با مانتوی کوتاه اومدن پرسیدن که اتفاقی افتاده؟ و ایشون هم که گفته تشنه هستند دوتا دختر جوان بهش آب معدنی دادند ...

    میدونید چیه ؟ بنظرم قالب آدم پاک باشه در الویته تا حجاب کامل 
    • author avatar
      نویسنده تـوّاب
      ۱ تیر ۹۷، ۱۲:۳۴
      ممنون از شرکتتون در نظر سنجی
      درسته،
      ظاهر ملاک خوبی برای قضاوت آدما نیست، امّا این نکته هم حائز اهمیته؛ رفتار های آدمی دارای یک پشتوانه اعتقادی اند، یعنی باوری در درون فرد بوده که در واکنش با ویژگی های فرد، رفتاری را بروز داده است.
      مثلا: (من که گفتم از خانومای محجبه خیلی خوشم میاد، از بچگی خانومای محجبه خوب و خوش اخلاقی دور و برم بودن و این باعث شده که این باور در من شکل بگیره که محجبه ها خیلی خوبن.
      در نتیجه، این باور من با ویژگیِ آرامش من واکنش دادن و من در برخورد و تعامل با خانومای محجبه بسیار آرومم.
      پس رفتار آرامش محور من در مواجهاتم با خانومای محجبه، نشأن گرفته از اون باور من و واکنش باورم با ویژگی از منه.)

      اون خانومی که میگید با مانتوی کوتاه بیرون اومده بوده و به ایشون هم کمک کرده؛ شاید ... شاید ... شاید باور های دینی ضعیفی داره، اعتقاد قوی ای حجاب (از اصول اساسی اسلام) نداره (نه اینکه نداشته باشه، نه ، ضعیفه)، این باورش در واکنش با ویژگی پسندیده ی کمک کردن به دیگران، موجب بروز رفتار «مانتوییِ کمک کننده» شده.

      از نظر من
      پاک بودن قالب آدم(خصلت ها و ویژگی های اخلاقیِِ آدم) اولویت داره بر حجاب کامل نه کل حجاب.
      من شاید بتونم با مانتو کنار بیام ولی با بدحجابی نه. چراکه بدحجابی ویژگی ای نیست که با اسلام سازگاری داشته باشه. و حجاب از مهم ترین ویژگی های مسلمانی است(مسلمان کسی است که مطیع محض دستورات خداوند است و خداوند در قرآن کریم مستقیما به رعایت حجاب فرمان می دهد)
      چون گاهاً چادری های بدحجابی رو بیمینیم در سطح شهر.(نمونه)
      التماس دعا
  • مه گل سهروردی
    جمعه ۱ تیر ۹۷ , ۱۵:۲۱
    بله درسته.  ممنون از جواب منطقی والبته دوستانتون. 
    من شخصا ادمی هستم که نه چادری با پوشش کامل هستم نه جوری بدحجاب که توی چشم باشه و همیشه تلاش کردم "تعادل" رو برقرار کنم و ذهنم مملو از سوالات دینی هست که خب بعضی اوقات برخی افراد از شنیدن این سوالات خوشحال نمیشوند اما دوستدارم جواب شما را در رابطه با یکی از سوالاتم بدونم البته اگر تمایل داشته باشید:ببینید در قرار ایه سی و یک نور هست که میفرماید ای پیامبر به زنان و دخترانت بگو که "زینتهای خود را" بپوشانند. و البته در ایه سی ام در ابتدا "مردها" را الویت قرار داده و قبل از حجاب زن گفته آنها چشمانشات را حجاب قرار بدهند...

    خب ببینید موی زن زینت حساب میشه؟ مردی با موی زن گناهکارمیشه؟ اگر بله پس چرا در کشورهای دیگر موی زن حتی کمتر از اینجا مردها را به گناه نمی اندازد؟

    پر واضحه که عذرپرگویی من را پذیرا باشید :) یاعلی
    • author avatar
      نویسنده تـوّاب
      ۱ تیر ۹۷، ۱۸:۳۷
      خواهش میکنم انجام وظیفه بود.
      «هیچ وقت سوالاتتونو نگه ندارید...»
      من اطلاعات گسترده ای ندارم و صرفا براساس اطلاعات محدود و عمومی خودم و نظر شخصی ام پاسخ میدم. البته اگه بخواید میتونم پاسخ دقیق و علمی شو براتون پیدا کنم.
      بله، کنترل نگاه و حفظ عفت توسط مرد مقدم بر زن است. و این عامل اساسی در بروز گناه هاست. چرا که بخشی از بدحجابی ها صرفا جهت جلب نگاه صورت می گیرد و اگر مردان پاسخ مثبتی به این وضعیت ندهند قطعا این دسته از افراد به دنبال راه دیگری برای جلب توجه رفته و از شدت بدحجابی ها کاسته می شد.

      از آنجایی که مو در زیبایی تأثیر بلا انکاری داره و به نوعی نقش مکمل زیبایی ها در سر رو داره و بویژه در زنان که بسیار هم مورد توجه قرار میگیره؛ مو زینت است.

      در میانه آیه گفته شده که پوشاندن قسمت های ذکر شده در ابتدای آیه، از کودکانی که از عورت زنان آگاه نیستند و «أُولِی الْإِرْبَةِ» _براساس جستجویی که انجام دادم «أُولِی الْإِرْبَةِ» یعنی خدمتگزاران و ملازمانى که به جهت بالا بودن سنّ یا شرایط جسمى و روانى، تمایل به همسر ندارند،_ واجب نیست.   شاید این مطلب را بشود از این آیه استخراج کرد: هدف از اینکه زنان باید بدن خود را بپوشانند این است که مردم را در جامعه تحریک نکند و باعث ایجاد احساس زناشویی نشود. مو بعنوان یک زینت میتواند باعث جلب توجّه زیادی شود، که بعید نیست از پس این توجّهات و نگاه ها فرد نسبت به زن احساسی پیداکند و تحریک شود. که این به نوبه خود میتواند فرد را به گناهانی دچار نماید؛ پس مرد با موی زن گناه کار میشود.

      اگر منظور شما اینه که در کشور های دیگر _که حجاب جزو قانون اساسی و از دستورات قطعی دین رسمی کشور نیست_ آمار ارتکاب مردها به گناه کمتر از کشوری مثل ایران است _که حجاب جزو قانون اساسی و از دستورات قطعی دین رسمی کشور است_، کافی است آمار های رسمی مرتبط رو برسی کنین. (به زودی مطلبی در این رابطه آماده خواهم کرد که انشاءالله محتوی آمار های رسمی جهانی به همراه اعلام منبع خواهد بود. منتظر باشید)

      خدا ببخشه ...
      علی یارتون ...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

سلام

این وبلاگ ساخته شده برای انتشار یادداشت هایی از من در مورد خاطرات و تجارب زندگی ام.
و چون بعضی جاها نظر شخصی مو میگذارم، نیازه که با نظرات و انتقاداتتون در پایین اون پست ها به کامل شدن نظراتم کمک کنید.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

تبلیغات (آزمایشی)